Ahogy a tavasz beköszönt, eljön az ideje annak is, hogy felkészítsük gépjárművünket a meleg időjárásra, ehhez pedig hozzátartozik az is, hogy lecseréljük az autó kerekein lévő téli abroncsokat nyárira.
Hazánkban sokan sajnos a mai napig nem veszik elég komolyan azt, mennyire fontos, hogy mindig az évszaknak megfelelő szezonális gumiabroncs legyen fent az autón, pedig egy nem megfelelő autógumival életveszélyes manőver lehet az autózás.
Értelemszerűen a téli gumit a téli közlekedésre, a nyári abroncsot pedig a nyári vezetésre fejlesztették ki. Sokan azonban úgy gondolják, hogy az az abroncs, amely télen, a hóban és a fagyban megállta a helyét tökéletes lesz a nyári hónapokra is. Abba azonban már kevesen gondolnak bele, hogy a téli abroncsok kifejezetten a hideghez, és a csúszós utakhoz lett kifejlesztve, ebből kiindulva nyáron, nagyon gyorsan elkopik és eldeformálódik a felforrósodott aszfalton.
Mikor kell új nyári gumit vennünk?
A nyári abroncsokat akkor célszerű felszerelni az autóra, amikor tavasszal a hőmérő higanyszála már meghaladja a plusz 7 fokot. Abroncscsere során előkerülhetnek a régi nyári gumiabroncsaink is, hiszen, ha korábban egy magas minőségű gumira ruháztunk be, akkor jó eséllyel az hosszú időn keresztül ki tud bennünket szolgálni, de ahhoz, hogy ebben biztosak lehessünk, felszerelés előtt mindenképpen ellenőriznünk kell a gumiabroncsok állapotát. Ilyenkor meg kell vizsgálni, hogy van-e rajta bármilyen sérülés, illetve meg kell nézni azt is, hogy megfelelő-e a profilmélysége. Értelemszerűen minél kopottabb egy abroncs, annál kisebb a tapadása.
A magyar jogszabályok értelmében egy abroncsnál 1,6 milliméteres minimális profilmélységről beszélhetünk, vagyis ha ezt már megközelíti a gumiabroncs futófelületének kopása, akkor az adott abroncs már nem alkalmas a közúti forgalomban való használatra. Ilyen esetben pedig mindenképpen új gumiabroncsot kell vásárolnunk.
Hogyan találjuk meg a tökéletes nyári gumiabroncsot?
Abroncsvásárlás során a legokosabb, amit tehetünk, hogy megnézzük a legfrissebb ADAC nyári gumi tesztek eredményeit. Az ADAC szakemberei szerint soha nem szabad azt megvárni, hogy egy abroncs valóban elérje az 1,6 milliméteres profilmélységet, hiszen a tesztek során tapasztalják, hogy egy ennyire elkopott abronccsal már egyáltalán nem lehet biztonságosan közlekedni. A legjobb, ha a régi nyári gumikat olyan 2-2,5 milliméteres profilmélységnél már lecseréljük.
Az ADAC minden évben több szempont szerint vizsgálja meg a gumiabroncsokat. Ilyenkor különböző körülmények között (száraz és nedves útfelületen egyaránt) megnézik az abroncs zajszintjét, féktávolságát, tapadását, üzemanyag-fogyasztását, gördülési-ellenállását. Az idei évben összesen 16 modell vett részt az ADAC nyári gumi tesztjén, melyet 215/55 R17 méretben vizsgáltak meg. Az idei évben a teszteredmények elég pozitívnak mondhatóak, hiszen a 16 abroncsmodellből 3 gumi kapta meg a „jó”, és 12 abroncs érte el a „megfelelő” értékelést. Első helyen végzett a Continental PremiumContact 7, második lett a Michelin Primacy 4+, az ADAC nyári gumi tesztjén 2024-ben a dobogó harmadik helyére pedig a Kumho Ecsta HS52 kerülhetett fel.