A magyar állam 11 új Flirt motorvonat beszerzéséről kötött szerződést a Stadler Kft.-vel, és már folynak a tárgyalások további 10 szerelvény megvásárlásáról is, mintegy 40 milliárd forint értékben – jelentette be Lázár János közlekedési miniszter pénteken Szolnokon. A Stadler telephelyén tartott ünnepségen leleplezték a GYSEV új InterCity Flirt-flottájának első festett kocsiszekrényét is.
Lázár János hangsúlyozta: a kormány továbbra is elkötelezett a kötöttpályás közlekedés fejlesztése és a svájci együttműködés erősítése mellett. Mint mondta, még az idén megállapodás születik 93 darab, 15–20 éves motorvonat megvásárlásáról 80 milliárd forint értékben. A járművek szállítását, felújítását és szervizelését a Stadler végzi majd.
A miniszter a HÉV-hálózat jövőjéről is beszélt. A következő években teljes körűen megújulnak a budapesti HÉV-vonalak, és lecserélik a teljes járműparkot. Elsőként a szentendrei vonalat építik újjá, ehhez 54 új szerelvény beszerzésére írnak ki tendert, 350 milliárd forint értékben.
Hozzátette: Szolnok mellett Dunakeszi lesz a vasúti járműgyártás másik központja, miután a MÁV többségi tulajdont szerez a járműjavítóban. Reményét fejezte ki, hogy a két gyártóhely stratégiai együttműködést alakíthat ki.
A Stadler új szolnoki gyártócsarnokának 17 milliárd forintos beruházását a magyar állam 4,8 milliárddal támogatta. Mint Lázár János fogalmazott, a Stadler nemcsak gyarapodni, hanem gyarapítani is akar Magyarországon, amiért hálás a kormány. Ez a következő tíz évben meghatározhatja Szolnok jövőjét a vasúti járműgyártás és javítás terén. Rámutatott ugyanakkor, hogy Szolnok mellett Dunakeszi lesz a jövőben a vasúti járműgyártás másik központja, a MÁV ugyanis többségi tulajdont szerez a járműjavítóban. Reményét fejezte ki, hogy a két gyártóhely képes lesz stratégiai együttműködésre a jövőben.
Lázár János stratégiai célnak nevezte a két vasúttársaság, a MÁV és a GYSEV fejlesztését. Jelezte: Magyarországon 30 százalékkal nőtt a tömegközlekedés, öt éve 600 millió személy utazott, jelenleg már 1,2 milliárd személy utazik évente a közösségi közlekedési eszközökön. Infrastrukturális fejlesztésekre 1100 milliárd forintot (4 milliárd eurót) fordítanak a következő években az Európai Fejlesztési Bank finanszírozásával – közölte a tárcavezető.
Mosóczi László, a GYSEV Zrt. igazgatóságának elnöke méltatta a GYSEV és a Stadler több mint másfél évtizedes együttműködését, ami „garancia a minőségi szolgáltatásra”. Hozzátette: az első Szolnokon készülő intercity szerelvények két év múlva állhatnak munkába a GYSEV Magyarországon működtetett több mint 750 kilométeres vonalain.
Peter Spuhler, a Stadler Rail Csoport igazgatóságának elnöke azt mondta, a projekt 30 év után az első InterCity-motorvonat beszerzés Magyarországon, amelynek komponensei a 15 éves szolnoki gyárban fognak elkészülni. A járművek 2027 év végétől folyamatosan állnak majd forgalomba – jelezte. Peter Spuhler kitért arra, hogy a Stadler szolnoki kocsiszekrény üzeme 2025 januárban ünnepelte fennállásának 15. évfordulóját, ezalatt folyamatos beruházásokkal, fejlesztésekkel és új munkahelyek teremtésével Közép- és Kelet-Európa legnagyobb kocsiszekrénygyártó üzeme lett, ahol eddig több mint hatezer kocsiszekrényt állítottak elő, 14 ország vasúthálózataira.
Fotó: MTI/Mészáros János



