A továbbiakban is úgy kell megoldani a tanulási folyamatot, hogy annak része legyen az ellenőrzés, valamint a támogató értékelés – hangsúlyozta az osztályozás kapcsán a Magyar Nemzetnek Hajnal Gabriella. A Klebelsberg Központ elnöke az első digitális munkarendben lezajlott iskolai hétről azt mondta, gyorsan alkalmazkodtak az intézmények a kialakult helyzethez, és egyetlen olyan iskoláról sem tudnak, ahol alig-alig vagy egyáltalán nem sikerült volna az átállás.
Minden tantárgyhoz lehet digitális tartalmakat találni vagy készíteni, legyen az természettudományos, humán, esetleg művészeti képzés, testnevelés. Örömmel tapasztaljuk, hogy a pedagógusaink rendkívül kreatívak, innovatívak, és minden tantárgyból tudnak digitálisan oktatni, nagyon sokféle platformot, illetve tartalmat használnak – hangsúlyozta a Magyar Nemzetnek Hajnal Gabriella, a Klebelsberg Központ (KK) elnöke. A köznevelés első digitális formában levezényelt hetét értékelve elmondta: jók a tapasztalatok, a kialakult helyzethez gyorsan alkalmazkodtak az intézmények, a pedagógusok és a diákok is.
Hajnal Gabriella kiemelte, nem tudnak olyan iskoláról, ahol akkora kihívást jelentett volna a tanterven kívüli munkarend megszervezése, hogy nagyon nehezen vagy egyáltalán nem tudták azt megoldani. Arra a kérdésre, hogy idővel ráállítják-e az iskolákat egy központi programra, az iskolafenntartó elnöke elmondta: kaptak ugyan ajánlást az iskolák az Oktatási Hivataltól, de a módszertani szabadságba az is beletartozik, hogy mindenki olyan megoldásokat használ, amilyeneket a leghasznosabbnak talál a diákjai számára.
– Ha bárkinek van ezzel kapcsolatban kérdése, akkor segítünk: elsősorban az adminisztráció megfelelő lebonyolításához, illetve a digitális tanítás menedzseléséhez adunk iránymutatást az intézményeinknek. A tapasztalatok egyébként azt mutatják, hogy a kooperáció jól működik a pedagógusok és a diákok között ebben a nehéz helyzetben, segítik, támogatják egymást – jegyezte meg. Az osztályozás kapcsán pedig elmondta, hogy a továbbiakban is úgy kell megoldani a tanulási folyamatot, hogy annak része legyen az ellenőrzés, valamint a támogató értékelés.
Kérdeztük a KK elnökét a rendelkezésre álló digitális eszközökről is. Ezek kapcsán azt mondta, szükség szerint minden pedagógusnak tudnak eszközöket biztosítani, mivel a tankerületi fenntartású iskolákban összesen több mint 294 ezer laptop, PC, tablet, PDA és okostelefon van, továbbá 46 ezer pedagógus rendelkezik saját használatú laptoppal is. Dolgoznak már annak felmérésén is, hogy a tanulók számára hol van szükség és lehetőség eszközök kiadására.
– Ahol nincs más megoldás, ott offline módon kell megsegíteni a tanulást úgy, hogy ne legyen személyes kontakt a diák és a pedagógus között. Ilyen esetben a pedagógusok levélben vagy telefonon keresztül támogatják és ellenőrzik a gyermekek tanulási folyamatát. A héten én magam is jártam olyan településeken, ahol az iskola minden héten eljuttatja a gyerekeknek papíralapon a tananyagot és a feladatokat. Több helyen emellett még telefonon is tartják a kapcsolatot a tanárok a gyerekekkel – magyarázta Hajnal Gabriella.
Kitért arra is, hogy az új rendszerben nehéz a puskázás kiszűrése, hiszen még a hagyományos, osztálytermi tanulási formában is megtalálják erre a lehetőséget a diákok. De szerinte most nem ez a legfontosabb kérdés. – Elengedhetetlen a kölcsönös bizalom mind a tanárok, mind pedig a tanulók részéről, hiszen a legfontosabb, hogy ebben a rendkívüli helyzetben is tudjanak tanulni és haladni a diákok – vélekedett.
Magyar Nemzet