Átadták Szolnokon a honvédség új helikoptereit

Fotó: Havran Zoltán

Folyamatosan gyakorolnak a pilóták a négy új, több feladatra is bevethető Airbus H145M géppel.

Az MH 86. Szolnok Helikopterbázison tegnap ünnepélyes keretek között hivatalosan is átadták az első négy H145M könnyű katonai helikoptert. Az Airbus felfegyverezhető forgószárnyasaiból húszat rendelt Magyarország, amelyeket folyamatosan szállít a németországi gyár. Az új gépekre jelenleg két oktatópilóta és hat gépparancsnok van, akiket már itthon, Magyarországon képeznek.

– Repültem az orosz típusokon is, ahhoz képest ez egy teljesen más kategória. Elsősorban azért, mert azok közepes helikopterek voltak, míg ezek könnyűek. Saját kategóriájukban ezek a gépek minden tekintetben a legmodernebbek – festette le Simon Zsolt alezredes, megbízott bázisparancsnok-helyettes a vadonatúj Airbus H145M helikopterekkel való repülés élményét annak kapcsán, hogy az MH 86. Szolnok Helikopterbázison tegnap ünnepélyes keretek között hivatalosan is átadták az első négy forgószárnyast.

Hamarosan tovább bővül a flotta, a Zrínyi 2026 honvédelmi és haderőfejlesztési program keretében az első lépcsőben húsz új H145M könnyű, többcélú, a második fázisban 16 H225M közepes szállítóhelikoptert szerez be a Magyar Honvédség.

– A berendezések, az elektronika, a navigációs felszerelések megkönnyítik a pilóta munkáját. Nagy terhet vesznek le róla, ezért a vezetés mellett sokkal több idő és figyelem jut a konkrét feladat végrehajtására – folytatta a pilóta.

Márpedig feladatuk lesz bőven, az új H145M ugyanis több célra is használható: tíz könnyű szállító, öt kutató-mentő, valamint öt tűztámogató forgószárnyas érkezik, de mindegyik típus igény szerint átalakítható egyik felszereltségről a másikra. Magyarán személyszállításra, kutatás-mentésre, határőrizeti feladatok ellátására, felderítő- és tűztámogató feladatokra, de pél­dául VIP-delegációk kísérőjeként, speciális egységek támogatójaként, sőt akár járőrként egyaránt bevethetők, éjjel-nappal.

A Szolnokon most átadott négy helikopter mind könnyű szállító kategóriájú volt, így még hiányoztak a fegyverek. Az Airbus könnyűhelikoptereihez a cég úgynevezett „HForce” fegyverzeti képességének legmagasabb szintjét vásároltuk meg, felszerelhetők 12,7 milliméteres géppuskák, 20 milliméteres gépágyúk, 68 vagy 70 milliméteres nem irányított, valamint lézervezérlésű, földi célok, illetve infravörös irányítású, légi célok elleni rakéták is. Amíg a fegyverzet megérkezik, a feladatot előző generációs, szovjet-orosz gyártmányú Mi–24-es harci és Mi–17-es közepes szállítóhelikopterek látják el.

– A különbség inkább a kategó­riák között van; más készségeket kívánnak a régi orosz-szovjet közepes gépek és mást a H145M – válaszolta Simon Zsolt arra a kérdésünkre, hogy mennyire volt nehéz megszelídíteni az új vasmadarat. Ennek ellenére az alezredes elmondása alapján a németországi kiképzés egyáltalán nem volt könnyű.

– Nemcsak a repülést és annak a technikáját kellett elsajátítani, de az alapvető hozzáálláson is változtatni kellett – mondta, hozzátéve: mióta megérkeztek a helikopterek, folyamatosan repülnek velük. Jelenleg két oktatópilóta van és hat gépparancsnok, akiket már itthon, Magyarországon képeznek.

Az intenzív használat egyelőre nem látszik a gépeken, ami a karbantartók mellett annak is köszönhető, hogy egy a gyártói ajánlásoknak megfelelően korszerűsített régi hangárban kaptak helyet.

Magyar Nemzet

Megosztás itt: facebook
Facebook
Megosztás itt: google
Google+
Megosztás itt: twitter
Twitter
Megosztás itt: linkedin
LinkedIn
Megosztás itt: pinterest
Pinterest

Kun apróságok

A Madarász Imre Egyesített Óvodában a hagyományos táborokat nem tudták megszervezni, hiszen minden óvoda folyamatosan nyitva van, így öthetes projektekben dolgoznak mind a kilenc óvodában.

Tovább »

Több baleset is történt szerdán

Szerdán több közlekedése baleset is történt megyénkben, melyek egyike halálos kimentelű volt. Utóbbin kívül Szajolban, Mezőhék környékén és Túrkevén történt esetekről számol be a police.hu.

Tovább »