Mint arról már beszámoltunk, a KÖTIVIZIG Kiskörei Szakaszmérnöksége 2018-ban összesen 56 959 kerékpárost számlált a vízlépcső üzemi hídján, ami új éves rekord. Idén is pár perc erejéig megszólítottuk az itt áthaladókat.
A kérdőívünket önkéntesen kitöltők válaszaiból például kiderült, hogy a legnagyobb arányban a fővárosból érkeztek, a biciklisek 60 százaléka a 30-50 éves korosztályt képviseli, döntő többségük tisztának tartja a környezetet, a tározó körüli nevezetes létesítmények közül pedig a legnépszerűbb körükben a Kiskörei hallépcső és a vízlépcső.
A KÖTIVIZIG Kiskörei Szakaszmérnöksége 2008-tól kíséri figyelemmel a duzzasztóművön áthaladó kerékpáros forgalmat. A biciklisek száma folyamatosan, szinte már exponenciális mértékben emelkedik: 2016-ban meghaladta a 20 ezres, 2017-ben a 30 ezres, tavaly szeptemberben pedig átlépte az 50 ezer fős határt is, ami az év egészét tekintve új éves rekordot (56 959 fő) eredményezett. Megállapítható az is, hogy a kerékpáros sorompók 2016 augusztusi zárásával a töltéskoronán csökkentek a gépjárművezetők és a biciklisek közötti súrlódások. 2017-ben a Tisza-tó nyári vízszintjének beállításától az őszi leürítés kezdetéig (áprilistól novemberig) tartó sorompózár még kedvezőbb hatást gyakorolt a kerékpáros forgalomra. A tavalyi évre pedig majdnem a duplájára emelkedett az előző évhez képest a térséget túrázási céllal felkereső bringások száma.
A 2018. évi forgalom számokban:
Egész évben a duzzasztóművön áthaladó kerékpárosok száma: 56 959 fő
Ebből kerékpárversenyen résztvevők száma: 5 150 fő
Május – szeptember között áthaladók száma: 48 298 fő (84,79 %)
Június – augusztus között áthaladók száma: 30 961 fő (54,55 %)
Szezon előtti időszakban, január – április között: 4 883 fő (8,58%)
Szezon utáni időszakban, október – november: 3 778 fő (6,63%)
A szezonon kívüli időszakok forgalmát természetesen befolyásolja az időjárás, a hosszú hétvégék száma, az ünnepnapok. Az adatokból az is kiolvasható, hogy a duzzasztóművön tavasztól kora őszig áthaladó bringások létszáma mintegy 85 %-a a teljes évi forgalomnak.
Az üzemi hídon közlekedő kerékpárosok közül sokan vették a fáradságot arra, hogy kitöltsék kérdőívünket. A felmérés nyilván nem lehet teljes körű, az önkéntes válaszokból azonban több hasznos információ rajzolódik ki a Tisza-tavi aktív turizmussal kapcsolatosan. Kiderül például, hogy a tavalyi válaszadók 47 %-a nő, 53 %-a pedig férfi. Tájegységi bontás szerint a legnagyobb arányban (28 %) a fővárosból érkeztek, – utána sorrendben – 18 %-uk a Duna-Tisza köze északi részéről, 17 %-uk a Tiszántúl északi területeiről, 13 %-uk pedig a Dunántúlról. A bicajosok döntő többsége (61 %-a) 31 és 50 év közötti, majdnem 20 %-ot képviselt az 51-60 éves korosztály, 14 %-ot pedig a 21-30 éves fiatalok.
A válaszadók kétharmada szerint jó állapotú a kerékpárút, 80 %-a tisztának és rendezettnek tartja a Tisza-tavat és környezetét, 71 %-a pedig támogatja a vegyes (kerékpár – gépjármű) közlekedést a töltéskoronán. A biciklisek kétharmada körbekerüli a tavat, 20 %-uk a jobb partot részesíti előnyben, a fennmaradó hányad pedig jellemzően a bal parton teker szívesen.
Arra is kértük a két keréken túrázókat, hogy írják le javaslataikat a Tisza-tó körüli árvízvédelmi töltésen kialakított kerékpárúttal kapcsolatban. Többen hiányoltak vízvételi-, mosdó- és WC-használati lehetőséget. (Ezért felvettük a kapcsolatot a tározó körüli strandok, kikötők üzemeltetőivel: biztosítsanak mosdóhasználati, vízvételi lehetőséget a biciklisek számára.) Nem meglepő, hogy a biciklisek veszélyesnek ítélték a Poroszló – Tiszafüred közötti útszakaszt, ám itt már kivitelezés alatt áll a 33-as főúttal párhuzamos kerékpárút a hozzá kapcsolódó hidakkal. A kerékpárral túrázók 78,5 %-a egyébként kihasználja a strandok, kikötők nyújtotta szolgáltatásokat, térítésmentes lehetőségeket, s 90 %-uk elégedett azok színvonalával.
Végül arról érdeklődtünk, hogy a biciklis kirándulók a Tisza-tó körül található nevezetes létesítmények közül melyeket keresik (keresték) fel túrájuk során. Lehetséges válaszként négy jobb parti és négy bal parti célpontot soroltunk fel. Ezek közül, 23,6 %-kal első helyen végzett a Kiskörei ökológiai folyosó (hallépcső), megelőzve a vízlépcsőt (22,1 %). A látogatottsági sorban harmadik lett a poroszlói Ökocentrum (18,4 %). A dobogóról azonban lemaradt a szintén poroszlói Tisza-tavi Tanösvény, valamint a Tiszafüredi Kerékpáros Centrum (10-10 %). Emellett azt is megkérdeztük, hogy a Tisza-tó körüli kerékpárút mely szakaszát tartják a legérdekesebbnek, leglátványosabbnak? Nos, a „minden” válasz kapta a legtöbb voksot, amit értelmezhetünk úgy, hogy az egész Tisza-tó és környezete vonzó a bringás túrázók számára. Második helyen szerepelt a Kiskörei hallépcső, harmadikon pedig az Abádszalók – Kisköre – Poroszló útszakasz.
kotivizig.hu