Az LIV. Super Bowl idén is hatalmas show-t hozott, mely során a sportszakmai szempontok mellett újfent megcsillant az amerikai futball gazdasági és marketingértéke. A századik születésnapját ünneplő NFL szuperdöntőjében az alkalomhoz illően egymás után dőltek meg a rekordok a pályán és azon kívül is.

Az LIV. Super Bowl előtt New Orleansban és Miamiban egyaránt tíz alkalommal tartották meg a legrangosabb NFL-döntőt, idén azonban ismét az előbbi vezetői kapták meg a rendezés jogát, így a vágos átvette a vezetést az örökranglistán, melyen a dobogó harmadik helyét Los Angeles foglalja el hét nagydöntővel.

A 2020-as Super Bowlra a hivatalos értékesítőknél hamar elfogytak a jegyek, míg a marketwatch.com adatai szerint az utólag eladásra kínált belépőkkel az átlag jegyár pénteken meghaladta a 10 800 dollárt (3,3 millió forint).

A legdrágább jegyekért állítólag 30–50 ezer dollárt (9,16–15,27 millió forint) is elkértek, bár ezekhez a kiemelt ülőhely mellett külön bánásmód, sőt esetenként még pályabejárási lehetőség is járt.

Ötven év után nyert a Chiefs

A San Francisco 49-ers történetének hatodik sikerére készült a magyar idő szerint hétfőn hajnali fél egykor kezdődő mérkőzés előtt, míg a Kansas City Chiefs legutoljára 1970-ben hódította el a Vince Lombardi-trófeát, így

50 év elteltével tört ismét a csúcsra.

A két csapat kissé görcsösen feszült egymásnak az év legnagyobb NFL eseményén, a hibákkal tűzdelt első félidő végén így igazságos, 10-10-es állásnál vonultak pihenőre a felek.

Andy Reid, a bajnok Kansas City Chiefs vezetőedzője csapata 31-20 arányú győzelmét ünnepli a San Francisco 49ers elleni mérkőzés végén (Fotó: MTI/AP/Chris O’Meara)

A harmadik negyedet nagyon elkapta a 49ers, mely 20-10-re elhúzott és toronymagas esélyesnek tűnt egészen az utolsó játékrészig, melyben a Chiefs a Super Bowlok történetének második legnagyobb arányú fordítását produkálta.

Andy Reid csapata három touchdownt vitt be az utolsó negyedben, melyekkel 31-20-ra módosította a végeredményt a Chiefs javára. Az amerikai vezetőedző először nyert Super Bowlt, míg a 40 évesen, edzői karrierje első nagydöntőjén szereplő Kyle Shanahan a szakma egyik koronázatlan királya maradt.

Patrick Mahomes legendákhoz csatlakozott

A tavalyi alapszakasz legértékesebb játékosa, Patrick Mahomes (MVP) idén, minden idők legfiatalabb irányítójaként, a Super Bowlon is elhódította az MVP-címet.

A mindössze 24 éves Chiefs-játékos kiválóan vezényelte le a Chiefs nagy feltámadását, az együttes végső győzelmével pedig – Tom Brady után –

ő lett a második irányító, akinek még 25 éves kora előtt Super Bowl-gyűrű került az ujjára.

Folyamatosan hittünk a sikerben. Pont így csináltuk végig a rájátszást is. Amikor tíz ponttal le voltunk maradva, úgy éreztem, hogy nem a legjobb futballunkat nyújtottuk, de a srácok a sarkukra álltak és bíztak nekem” – mondta a nagydöntő legértékesebb játékosa.

Minden rekordot megdöntöttek a reklámszpotokért kért árak

A Super Bowl idején sugárzott reklámok díjai a médiapiacon a világon a legdrágábbnak számítanak. A közvetítési jogokkal rendelkező Fox idén 5,6 millió dollárt, átszámítva 1,7 milliárd forintot kért egy félperces szpotért.

Ez másodpercenként 57 millió forintot jelentett

– írta a Business Insider.

Az NFL csúcsmérkőzése szinte második nemzeti ünnepnek számít az Egyesült Államokban a függetlenség napja után, a döntőt világszerte több mint százmillióan nézik. A reklámok értéke ezáltal felértékelődik, a multinacionális cégek pedig valóságos versenyt futnak a 30–60 másodperces szpotokért.

Nem véletlenül harcolnak a legnagyobb vállalatok a reklámidőkért: a Statista becslése szerint az Egyesült Államokban a Super Bowlhoz kapcsolódó fogyasztói kiadások 2019-ben elérték a 14,8 milliárd dollárt.

A Forbes adatai szerint a 2019-es döntő alatt 91 Super Bowl-reklám ment le összesen 49 perc 31 másodperc alatt. A tavalyi mérkőzés alatt a hirdetések 51 százaléka 30 másodperc hosszú volt, 28 százalékuk pedig 60 másodpercig tartott.

hirado.hu