Fontos, hogy mindig csak a feltétlenül szükséges pénzmennyiség legyen elérhető.

Vélhetően egyre többen találkoznak az okostelefonjukon felugró hirdetésekkel, amelyek újabb és újabb mobilfizetésre alkalmas appliká­ciókat ajánlanak. A mobiltelefonos fizetés azonban éppen olyan bizalmi szolgáltatás, mint minden más pénzügyi termék, ezért az ahhoz szükséges alkalmazásokat is a bankok adják, gondoskodva a szükséges biztonsági szűrőkről.

A készpénzkímélő fizetési megoldások sorában praktikus és viszonylag ­újszerű megoldás, amikor a vásárló mobiltelefonjával a kezében egyetlen érintéssel egyenlíti ki a vásárlás összegét, a bankkártyákhoz hasonlóan használva a készüléket. A telefon képernyőjén gyakran meg is jelenik a bankkártya fényképe, amelynek birtokosa az eredetileg meglévő, fizikálisan is létező plasztikjához kapta bankjától a mobiltelefonos szolgáltatást.

– Magyarországon nem jellemző, hogy bárki alkalmazni próbálná a hirdetésekben felugró mobiltárcás alkalmazásokat – mondta érdeklődésünkre Homa Péter, a Bankkártya.hu szerkesztője. A szakértő tapasztalatai szerint a külföldi alkalmazásoknál akár már a regisztráció során elakadhat az ügyfél, például a rendszer nem fogadja el valamelyik adatát. A mobiltelefonos fizetés biztonsági rendszere ugyanúgy működik, mint az érintős bankkártyáké, ezért is ajánlott ugyanazokat a tanácsokat megfogadni mindkét esetben.

– A legfontosabb az, hogy a szabadon elérhető pénzösszeget minimalizáljuk: sem a napi limit, sem más megoldás nem védi úgy az ügyfél számláját, mint a banki lekötés. Csak akkora pénzösszeg legyen elérhető, amennyit a mindennapokban rendszeresen használunk – tanácsolta Homa Péter. A többit elkülönítetten érdemes tartani még akkor is, ha nem kamatozik. Így nem férnek hozzá illetéktelenek, ha valakinek ellopják a mobiltelefonját.

Nem mindegy az sem, hogy milyen fő funkcióra kívánja az ügyfél igénybe venni a mobilfizetési alkalmazást. Ez ugyanis bankonként és készülékenként is eltérhet – hívja fel a figyelmet a Fizessgyorsan.hu szakportál. Az alkalmazások általában képesek a hagyományos átutalásra és pénzküldésre, amelyek közül például a Barion, az Erste Bank Erste MobilePay és az OTP Bank OTPay alkalmazása a mobiltelefon névjegyzékéből kiválasztott telefonszámokra küldi a pénzt úgy, hogy a kedvezményezett SMS-értesítést kap. Erre reagálva kell megadni a a banknak a számlaszámot a fizetés teljesítéséhez.

A klasszikus sárga és fehér csekk befizetésekor olyan alkalmazásra van szükség, amellyel az ügyfél a teljes mértékben géppel kitöltött nyomtatványon szereplő összeget a rajta lévő QR-kód beolvasásával tetszőleges bankkártyával kifizetheti. A tranzakció díjazása megegyezik a kártyás vásárláséval (iCsekk) vagy a csekk adatait a kamerán át beolvasva az átutaláséval. E szolgáltatás például az OTP SmartBank és az Erste MobilePay alkalmazásain keresztül érhető el a saját ügyfeleknek.

A mobilegyenleg feltöltése is megoldható ilyen applikációval. Az alkalmazás képes a mobilszolgáltatók valamelyikénél vagy mindegyikénél nyilvántartott érvényes feltöltőkártyás telefonegyenleget bankkártyás vásárlással feltölteni. Az alkalmazásról azonban részletesen tájékozódnia kell az ügyfélnek. Végül, de nem utolsósorban az alkalmazások segítségével belföldi autópálya-matricát is lehet venni vagy parkolást lehet fizetni. A szolgáltatás igénybevételéhez szükséges applikációt ezekben az esetekben is a kártyabirtokos bankja adja az ügyfelének androidos vagy iPhone-os megoldással, de az útdíjfizető appja is választható.

Ám korántsem biztos, hogy a kiválasztott szolgáltatás és a szükséges alkalmazás futtatható, illetve megold­ható az ügyfél jelenleg meglévő mobiltelefonjáról. Az Android operá­ciós rendszer alkalmazható talán a legtöbb telefonmárkához, az iOS operációs rendszer pedig az iPhone márkájú telefonokhoz kötődik. Fontos szempont az is, hogy a kiválasztott alkalmazást bank készítette-e, mert ez esetben csak az adott bank ügyfeleként lehet azt használni. E sorból csupán az OTPay és a Simple lóg ki, amelyek bármely bank által kibocsátott kártyával működnek.

Magyar Nemzet