A magyarok kevés sört isznak, de egyre többen gyártják

A csehek évente 150 litert fogyasztanak a nemzeti italuknak is tekinthető sörből. Az összehasonlítás kedvéért, Magyarországon 63 liter, azaz 126 korsó sör az éves fejenkénti átlagos fogyasztás.

A kelet-közép-európai térség legnagyobb sörtermelője az évi 40 millió hektolitert gyártó Lengyelország. Őket a csehek követik 20 millióval, derült ki a Magyar Sörgyártók Szövetségének legfrissebb adataiból. Kántor Sándor elárulta azt is, hogy a malátaalapú italból a legtöbbet a németek fogyasztják az Európai Unióban – hangzott el az M1 Summa című műsorában.

Európa legnagyobbja sörfőzője Németország

Európa legnagyobbja Németország 90 millió hektoliterrel. Elképzelhető, hogy valószínűleg ott szeretik a legjobban a sört, de mégse így van. Európa legnagyobb sörfogyasztó nemzete a cseh. Ők fejenként évente 138 liter sört isznak meg. Ezután következnek a régióban a lengyelek 90 liter sörfogyasztással fejenként, Szlovákia 72 liter fejenkénti sörfogyasztással – mondta Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója.

A 63 literes magyar fogyasztás a legutolsó a térségben, még a bolgárok és a románok is többet isznak a folyékony kenyérből – teszi hozzá a szakember, aki elmondta azt is, hogy

egyre több vállalkozás dönt úgy Magyarországon, hogy sört főz.

Magyarországon közel 77 sörtermelő létezik, vannak nagyobbak-kisebbek, a nagyobbak jellemzően 2-3 millió hektolitert gyártanak évente, a legkisebbek 5 ezer hektolitert gyárthatnak. A magyar sörpiacon az éves forgalom körülbelül 6,5 millió hektoliter. A magyar termelés gyakorlatilag volumenében teljes mértékben fedezné a magyar fogyasztást – tette hozzá Kántor Sándor.

Romániába, Szlovákiába, Csehországba és Kínába is exportálunk

A szakember szerint fontos tény, hogy a gyártás tizede exportként hasznosul. Románia, Szlovákia, Csehország, sőt például Kína is fő kiviteli célországa a hazai gyártású söröknek.

Van olyan gyárunk Magyarországon, amely például régiós gyártási központtá fejlődött. A technológiai váltás egyébként alapvetően azt a célt szolgálja, hogy a magyar fogyasztók számára egyre nagyobb mértékben legyen elérhető a prémium és a szuper prémium sör. Ezek a technológiai váltások meg is hozták az eredményt, ennek a szegmensnek a növekedése az elmúlt évek során rendkívül dinamikus volt, ma már eléri a magyar sörfogyasztás egynegyedét – folytatta Kántor.

A sörfogyasztás trendjei folyamatosan változnak – érzékelteti a szakember. Az elmúlt években például

egyre népszerűbbé váltak az 1-2 százalékos ízesített sörök

a vásárlók körében.

Ez a technológiai fejlesztés Európa-szerte folyik a sörgyárakban. Jelenleg már kaphatók olyan alkoholmentes sörök, amelyek szinte teljes mértékben megegyező ízvilágúak a hozzá tartozó alkoholos fajtához. Az alkoholmentes sörök növekedése, az rendkívül dinamikus volt az elmúlt években, egyfajta tudatosabb sörfogyasztásra sarkallta az elmúlt évek divatja a magyar sörfogyasztókat – magyarázta Kántor Sándor.

Az igény növekedését jól példázza, hogy az alkoholmentes, illetve csökkentett alkoholtartalmú sörök fogyasztása tavaly már elérte a teljes piac 6 százalékát Magyarországon.

hirado.hu