Így lett a meleg-közösség egy marketingfogás áldozata…

Egy felelőtlen reklámkampány margójára…

Ujvári László | 2019.08.07. 21:00

A szexualitás magánügy! – szól a régi, jól bevált társadalmi konszenzus. Vagyis, szólt. Úgy tűnik, hogy egyes érdekcsoportok újragondolták az erről szóló történelmi egyezséget.

Nagy port kavart az elmúlt napokban az egyik budapesti metróban kihelyezett plakátok ügye. Egy multinacionális cég, a Coca-Cola úgy döntött: meleg fiatalokkal, meleg párokkal népszerűsíti az üdítőital fogyasztását. Kezdeményezésük egy ártalmatlan marketing fogásnak tűnik, de ha felemeljük a függönyt és a színfalak mögé nézünk, más megvilágítást kap az ügy. Ki foglalkozik a következményekkel?

A Coca-Cola közleményben hangsúlyozta, hogy ők a szerelmi szabadságot szeretnék hirdetni… Kép: Pesti Srácok

A mögöttünk lévő esztendő talán legtöbbet vitatott kérdése, a melegek ügye, a melegházasság. A jobboldali értékközösség tiltakozik az ilyen többletjogok igényének hallatán, míg az ellen oldalon egy nemzetközi szinten kibontakozó propaganda jött lendületbe. Most például egy nemzetállamok felett álló multinacionális cég kezdett egyszerű marketing lépésnek álcázott érzékenyítő kampányba.

Nem sokkal a Pride keltette közéleti hullám elcsendesedése után furcsa kicsengése van a mamutcég lépésének…

Miért éppen egy társadalmi kisebbség?
A meleg bárok kólafogyasztását szeretnék előmozdítani?

Igen kicsi az esélye. Egy ilyen cég minden esetben a profitmaximalizálásra törekszik. Ha viszont ez a helyzet, akkor a melegek egyszer csak ugyanabban a hajóban találhatják magukat, mint a kisebbségek határon innen és túl. Gazdasági és politikai célokra felhasználva őket, egyes érdekcsoportok csupán eszközként tekintenek rájuk. Nem törődve azzal, lépésük milyen társadalmi következményekkel járhat. A Coca-Cola tudta, hogy egy érzékeny témát megragadva felpiszkálják az éppen szunnyadó hamut, ami alatt békésen pihentek az értékkülönbségek. Ők viszont mások magánügyét újból közüggyé tették. A kérdés napirendre tűzésével pedig felszították a két értékközösség között fennálló vitát, azóta pedig mindenki erről beszél. A Coca-Cola pedig megkapta, amit akart:

Egy átlagos plakátkampány költségén, egy több száz millió forint értékű reklámcunamit.

Marketing szempontból zseniális húzásnak tűnik, de közéleti és társadalmi oldalról ez rendkívül felelőtlen magatartás. Egy ekkora cégnek – mely számos szakembert foglalkoztat világszerte – tisztában kellene lenni azzal, hogy a lépésük milyen társadalmi következményeket von maga után. A békét áldozzák fel a profitmaximalizálás oltárán, a heteroszexuális-homoszexuális csoportok közötti vitát pedig mindössze járulékos veszteségnek tartják….

A melegek közösségének érdemes elgondolkodni azon, hogy a Pride támogatása helyett, inkább saját közösségük valós érdekképviseletére fordítsák idejüket és energiájukat, hogy még egyszer ne válhassanak egy – mindkét oldal irányába – tiszteletlen marketingfogás áldozataivá.

Az ellenzék a Coca-Cola farvizén
Miközben a Coca-Cola a főváros forgalmas, kiskorúak által is sokat használt 
pontjait tapétázza ki egynemű párokkal, az ellenzék véleményformálói
és politikusai Coca-Cola kampányba kezdtek. Példaként érdemes megnézni
a nemrég Magyarországot ez Európai Parlamentben eláruló,
momentumos Cseh Katalin legutóbbi bejegyzését.
Eközben a kormány a családok támogatását, a gyermekvállalás ösztönzését, 
az oktatás és az egészségügy fejlesztését helyezi előtérbe...
Furcsa kontraszt...