Nyáron történik a legtöbb közlekedési baleset

Nyáron történik a legtöbb közlekedési baleset: a vezetők figyelmetlensége és az autók nem megfelelő műszaki állapota okozza általában a bajt. A rendőrök a héten vezetéstechnikai tréningen mutatták be a veszélyeket, például azt is hogy hogyan kell viharban vezetni. Idén is sokan indulnak autóval nyaralni, ilyenkor több mindent is érdemes észben tartani. Nemcsak a jármű műszaki állapota és a biztosítás fontos, de a célország közlekedési szabályaival sem árt tisztában lenni – egy apró hiba ugyanis drága bosszúság lehet a pihenésben – közölte az M1 Híradója.

gy pillanat alatt elveszítheti uralmát az autója felett az a sofőr, aki nincs hozzászokva a hirtelen, nagy mennyiségben lezúduló nyári záporhoz. Az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) vezetéstechnikai szakértője, Hoffer Zsolt azt is bemutatta, hogy ilyen helyzetben hogyan kell elkerülni egy balesetet.

A legtöbb közlekedési baleset nem télen, hanem nyáron történik.

Ezt okozhatja egy nyári zápor, ami miatt csúszóssá válik az út, csökken a fék- és látótávolság. Emellett kockázatos lehet az is, ha valaki hosszú nyaralásra indul.

A Magyar Autóklub a rendőrséggel és egy ismert gumiabroncsgyártó céggel közösen a nyári autóvezetés veszélyeire hívta fel a figyelmet. A szakemberek szerint az ajánlások ellenére az emberek egy része kopott vagy téli gumival közlekedik, ami akár életveszélyes is lehet.

Sok a hanyag sofőr az utakon

A Véda kamerahálózat felvételei azt mutatják, hogy

a sofőrök egy része a legalapvetőbb szabályokat sem tartja be.

A Híradóban bemutatott felvételen például egy férfi nem használta a biztonsági övet, nyakában pedig a távollátásra használt szemüvege lógott, míg az olvasóval pedig a telefonját böngészte.

A rendőrség a szabálysértések és a balesetek miatt tavaly ősz óta szigorúbban ellenőrzi és bünteti a közlekedés résztvevőit. Ennek köszönhetően az idei év első öt hónapjában már 7 százalékkal csökkent a balesetek száma és 20 százalékkal kevesebben haltak meg az utakon.

A tájékozatlanság sokszor megtoldhatja egy nyaralás büdzséjét (Fotó: Stockphoto)
A tájékozatlanság sokszor megtoldhatja egy nyaralás büdzséjét (Fotó: Stockphoto)

A javuló statisztikák ellenére a rendőrésg továbbra is arra kéri az embereket, hogy óvják testi épségüket és a nyári hónapokban legyenek még körültekintőbbek az utakon.

Érdemes tájékozódni a szabályokról a külföldi autós nyaralás előtt

Az adriai tengerpart, a görög főváros, az osztrák bicikliutak és a szlovén hegyek is népszerű nyári autós úticélok a magyarok körében. Éppen ezért érdemes tisztában lenni az itthonitól eltérő szabályokkal.

Köztudott, hogy

a sebességhatárok is változhatnak országonként.

Az viszont már kevésbé ismert, hogy Romániában és Horvátországban a jogosítványukat frissen megszerzett vezetők a lakott területen kívül 20 km/h-val kevesebbel hajthatnak, mint az eredeti sebességkorlát.

A közlekedési szabályok áthágása gyorsan megterhelheti a nyaralás büdzséjét. Csak néhány példa: ittas vezetésért Ausztriában akár közel 100 ezer forintot, 20 km/órás sebesség túllépésért Horvátországban minimum 20 ezer forintot, vezetés közbeni mobilozásért vagy ha nem kötjük be magunkat Szlovéniában csaknem 40 ezer forintot kell fizetnünk. Szlovéniában egyébként büntetnek azért is, ha nappal belterületen nincs bekapcsolva a tompított fényszóró és azért is, ha valaki dohányzik az autóban úgy, hogy 18 év alattival utazik. A külföldön kiszabott bírságokat pedig érdemes komolyan venni.

Az útdíjat és a bírságot is meg kell fizetni

Óberling József, ezredes elmondta: a legtöbb európai ország már csatlakozott az úgynevezett EuCarIs rendszerhez, azaz a forgalmi rendszám alapján

Magyarországról is megkapja a külföldi hatóság az üzemben tartói adatokat,

így kiszabhatja a magyar járművel szemben is a bírságot. Hozzátette: ezt érdemes a későbbiekben Magyarországról megfizetni, mert egy következő utazásnál problémát jelenthet az elmaradása.

Komoly költséggel járhat az útdíjak figyelmen kívül hagyása is. Legjobban azokban az országokban kell figyelni, ahol nincs általános díjfizetési kötelezettség, csak bizonyos útszakaszok, hidak vagy alagutak igénybe vétele díjköteles, ilyen Montenegró, Németország, vagy a Benelux-államok. Matricás autópálya rendszer van Szlovákiában, Romániában, Ausztriában és Szlovéniában, fizetőkapuk pedig Franciaországban, Olaszországban, Szerbiában, Bosznia-Hercegovinában, Görögországban és Horvátországban, ahol a szezonban még magasabbak az árak.

Az autós nyaralás előtt érdemes tehát mindenről naprakész információkat szerezni, a külföldi utakon pedig nem rutinból vezetni.

hirado.hu